Χάρης Καστανίδης

Χάρης Καστανίδης

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1956.

Πατέρας του ο Γεώργιος Καστανίδης, βουλευτής της Ενωσης Κέντρου στην Κοζάνη πριν τη δικτατορία. Ο Γεώργιος Καστανίδης χάθηκε νωρίς, ταλαιπωρημένος από την υγεία του μετά από συνεχείς διώξεις, εξορία και δύο στρατοδικεία κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας.

Μητέρα του η δασκάλα Ελένη Ξιφιλίδου.

Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Ποινικό Δίκαιο.

Είναι παντρεμένος με την καθηγήτρια του ποινικού δικαίου στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης Ελισάβετ Συμεωνίδου και έχουν δύο κόρες.
Υπήρξε μέλος του ΠΑΣΟΚ από τον Οκτώβριο του 1974 μέχρι τον Μάρτιο του 2012.

Υπήρξε από τα ηγετικά στελέχη του φοιτητικού κινήματος την περίοδο της μεταπολιτευτικής έκρηξης και της αποχουντοποίησης. Επικεφαλής του κινήματος στη Νομική Σχολή της Θεσσαλονίκης, από τις τάξεις της φοιτητικής παράταξης του ΠΑΣΟΚ.

Υπεύθυνος για θέματα ιδεολογίας και διαφώτισης στη Νομαρχιακή Επιτροπή πόλης Θεσσαλονίκης, πριν την εκλογή του ως βουλευτή το 1981.

Εκλέγεται βουλευτής της πρώτης Α’ περιφέρειας Θεσσαλονίκης συνεχώς από το 1981, όταν εξελέγη για πρώτη φορά σε ηλικία 25 χρονών.

Υπηρξε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής από το 1984.

Διετέλεσε Υφυπουργός Εσωτερικών την περίοδο 1985 – 1986 σε ηλικία 29 ετών.

Υφυπουργός Παιδείας για μικρό χρονικό διάστημα το 1988.

Συμμετείχε στην τελευταία Κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου ως αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

Με την εκλογή του Κώστα Σημίτη ως πρωθυπουργού, ανέλαβε τα καθήκοντα του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών στις 22/1/1996 έως 2/9/1997 οπότε και υπέβαλε την παραίτησή του.

Από τον Οκτώβριο του 2001 μέχρι τις 4 Ιουλίου 2003 διετέλεσε Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ.

Από 7/7/2003 έως 7/3/2004 διετέλεσε Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης.

Από τον Μάρτιο του 2004 έως τον Μάρτιο του 2008 διετέλεσε Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ.

Από τον Απρίλιο του 2008 διετέλεσε Πολιτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εσωτερικών και Συντονιστής των Πολιτικών Εκπροσώπων του Κινήματος.

Από τις 7 /10/2009 έως 16/06/2011 διετέλεσε Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Από τις 21 Ιουνίου 2011 έως τις 11 Νοεμβρίου 2011 διετέλεσε Υπουργός Εσωτερικών.

Από τις 14 Μαρτίου 2012, ημέρα ίδρυσης της "Κοινωνικής Συμφωνίας" είναι ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του νέου κόμματος.

Το νομοθετικό έργο

για την ενίσχυση της Δικαιοσύνης και της Διαφάνειας.

Από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι και τον Ιούνιο του 2011.

 

  • Άλλαξε ο τρόπος επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Από προνόμιο της εκάστοτε κυβέρνησης, η επιλογή της ηγεσίας των ανωτάτων Δικαστηρίων, μετατρέπεται σε δημοκρατική, αντικειμενική και διαφανή διαδικασία, αφού πλέον η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής εκφράζει γνώμη, μετά από ακρόαση των υποψηφίων. Με τον ίδιο νόμο επαναφέρεται το αυτοδιοίκητο των δικαστηρίων της χώρας (ν. 3841/2010).
  • Τροποποιήθηκε ριζικά η νομοθεσία για την υποβολή δηλώσεων του πόθεν έσχες. Η απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων και ο παράνομος πλουτισμός γίνονται κακουργήματα. Όσοι πλέον κάνουν ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες ή αποδειχθεί ότι συμμετέχουν σε εξωχώριες εταιρείες δημεύονται τα περιουσιακά τους στοιχεία και χάνουν τα πολιτικά αξιώματά τους. Με τον ίδιο νόμο θεσπίζονται μέτρα επιείκειας για όσους καταγγέλλουν με αποδείξεις επίορκους ανώτατους κρατικούς και πολιτικούς αξιωματούχους (ν. 3849/2010).
  • Βελτιώθηκε η ποινική νομοθεσία για τους ανήλικους δράστες με μέτρα ενάντια στον βαρύ ποινικό σωφρονισμό των ανηλίκων, ενώ νομοθετήθηκαν μέτρα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της θυματοποίησης των ανηλίκων. Για το σκοπό αυτό ιδρύθηκε το Κεντρικό Επιστημονικό Συμβούλιο ενάντια στη θυματοποίηση και εγκληματικότητα των ανηλίκων (ΚΕΣΑΘΕΑ) (ν. 3860/2010).
  • Κυρώθηκε η σύμβαση του ΟΗΕ (Παλέρμο) για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος (ν. 3875/2010).
  • Ενισχύθηκε η δικαστική προστασία και ο έλεγχος κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων (ν. 3886/2010).
  • Δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο θεσμός της διαμεσολάβησης σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις, κάτι που οδηγεί σε σημαντική μείωση του φόρτου εργασίας των δικαστηρίων και διευκολύνει την ταχύτερη και οικονομικότερη επίλυση των διαφορών (ν. 3898/2010).
  • Εισήχθησαν πολλές καινοτομίες και έγιναν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στη διοικητική δίκη, προκειμένου να εκδικάζονται ταχύτερα οι  διοικητικές υποθέσεις. Θεσμοθετήθηκε π.χ. η πιλοτική δίκη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να εισάγονται απ’ ευθείας στο ΣτΕ υποθέσεις γενικότερου ενδιαφέροντος και να κρίνονται εκεί οριστικά, χωρίς να χρειάζεται οι διάδικοι να ακολουθήσουν τους τρεις βαθμούς δικαιοδοσίας των διοικητικών δικαστηρίων (ν. 3900/2010).
  • Αναδιοργανώθηκε ριζικά η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, προκειμένου να παρέχει καλύτερη ποιότητα σπουδών στους δικαστικούς λειτουργούς. (ν. 3910/2011).
  • Ψηφίστηκε ο νόμος 3904/2010 για τη βελτίωση στην απονομή της ποινικής δικαιοσύνης. Οι διατάξεις του Ποινικού  Κώδικα τροποποιήθηκαν, ώστε να ενισχυθούν οι εναλλακτικές ποινές, κυρίως η κοινωφελής εργασία. Απαγορεύθηκε η κράτηση για δικαστικά έξοδα και προβλέφθηκε ευεργετικός υπολογισμός της ποινής για βαρέως πάσχοντες και για μητέρες με ανήλικα παιδιά μέχρι 3 ετών. Τροποποιήθηκαν οι διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και εισήχθη ο θεσμός της ποινικής συνδιαλλαγής για τα εγκλήματα κατά της ιδιοκτησίας ή της περιουσίας, ενώ ενισχύθηκε η διαδικασία της έμπρακτης μετάνοιας.
  • Αναβαθμίστηκε η επιτροπή για την καταπολέμηση του βρώμικου χρήματος σε ανεξάρτητη αρχή, αναδιοργανώθηκε πλήρως ως ελεγκτικός μηχανισμός και ανέλαβε πρόσθετες αρμοδιότητες που σχετίζονται με τον παράνομο πλουτισμό και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Ο έλεγχος του πόθεν έσχες των μη πολιτικών προσώπων πέρασε στην αρμοδιότητα της αρχής αυτής (ν. 3932/2011).
  • Δημιουργήθηκε ο θεσμός του Οικονομικού Εισαγγελέα για την πάταξη των εγκλημάτων που σχετίζονται με τη φοροδιαφυγή (ν. 3943/2011).
  • Προσαρμόστηκε το εσωτερικό μας δίκαιο στο καταστατικό του διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου. Για πρώτη φορά ορίζεται η έννοια και προβλέπεται η βαριά τιμωρία των εγκλημάτων γενοκτονίας, των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και των εγκλημάτων πολέμου κατά προσωπικών αγαθών (ν. 3948/2011).
  • Τροποποιήθηκε ο νόμος για την ευθύνη των Υπουργών, παρά τους περιορισμούς που θέτει το Σύνταγμα. Οι νέες ρυθμίσεις του νόμου περί ευθύνης Υπουργών προβλέπουν κατάργηση των σύντομων παραγραφών, επιτρέπουν για πρώτη φορά επιβολή περιοριστικών όρων στους υπουργούς, επιβάλλουν για πρώτη φορά κατάσχεση του οικονομικού οφέλους και δέσμευση λογαριασμών, τίτλων και χρηματοπιστωτικών προϊόντων. Με τον τρόπο αυτό γίνεται πιο αποτελεσματική η διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών Κυβερνητικών στελεχών (ν. 3961/2011).
  • Συστήθηκαν τέσσερις μεγάλες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για την αναμόρφωση του Ποινικού Κώδικα, του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, του Σωφρονιστικού Κώδικα και του Κώδικα Νόμων για τα Ναρκωτικά. Το έργο των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών ολοκληρώθηκε και παραδόθηκαν εξαιρετικής σημασίας νομοσχέδια, έτοιμα για την εισαγωγή τους στο νομοθετικό σώμα.